Tilgjengelighet er det viktigste for produsentene

Hverdagen til produsentene er hektisk, og det er viktig å tilby gode løsninger når de har utfordringer som må løses – og gjerne på kortest mulig tid. Dette har vi hatt gode løsninger for hele veien, men vi rigger oss nå ytterligere for å møte etterspørselen i markedet, sier Rainer Hivand, Daglig Leder i Grønt Maskin.

Ny nettbutikk gjør det enklere for produsentene

- Høsten 2021 ansatte Grønt Maskin en E-commerce Manager, som skulle holde i nettside, nettbutikk og digital markedsføring. Nylig ble en ny nettbutikk lansert, med et godt utvalg av produkter som er tilpasset potet- og grønnsaksprodusenter.

 

- Det har vært en stor prosess med justering av profil og bygging av den nye nettbutikken. Vi har hele tiden hatt kundereisen i fokus, og bygget den nye nettbutikken for at det skal være enkelt for kunden å finne det produktet de er på jakt etter, sier Desiree Ytreeide Kråkøy, E-commerce Manager i Grønt Maskin.

 

- Med en nettbutikk kan produsentene finne det de trenger når de trenger det, uansett hvilken tid på døgnet. Vi har også en chat-funksjon hvor besøkende kan snakke med oss om de måtte ha spørsmål, tilbakemeldinger eller ønske om produkt, legger hun til.

 

Opplever vekst i netthandel

Inn mot sesongen 2023 har Utne 840 daa de produserer både poteter, grønnsaker og korn, hvor 340 daa er det de eier selv, og for neste sesong har de 75 daa til. I 2023 blir det 120 daa med grønnsaker, 170 daa med potet og drøyt 500 daa med korn.

- Vi har syv kulturer i sving gjennom sesongen. Persillerot, pastinakk, sellerirot, industrikål og industrirødbeter, i tillegg til korn og poteter, og det krever både flinke folk og gode maskiner. Når det er behov for service eller deler, er det trygt for oss at Grønt Maskin er «rett borti her». De har svært god kunnskap og erfaring med maskinene vi bruker, så de er en foretrukken leverandør for oss, sier Johannes Utne.

-Også er det jo veldig trivelige folk som jobber der, legger han til.

Opplever vekst i netthandel

Det er en økende trend i bransjen generelt at kunder handler på nett. Hos Grønt Maskin har de gjennom de siste årene også opplevd vekst i netthandel, på deres tidligere- og eksisterende løsning. De ser likevel at det er viktig med tilgjengelighet hele veien, også på telefon og epost.

 

- Vi har de beste folka med verdifull erfaring og kunnskap for våre kunder. De som ønsker å ta kontakt med oss før de bestiller produktene de er på jakt etter, er selvfølgelig mer en hjertelig velkommen til det – det er derfor vi er her, sier Rainer Hivand.

 

Over 60 år med erfaring og kompetanse: (f.v) Morten Olsrud, Tone Kase og Øivind Sørensen er Grønt Maskins eksperter på slitedeler og reservedeler. Foto: Trygve Sørli

 

Over 60 år med erfaring

Når selskapet har eksistert i over 110 år, følger det en del kunnskap og erfaring. Flere av de ansatte har jobbet i selskapet i over 40 år. Det blir det gode kunderelasjoner av.

 

- Øivind Sørensen, Tone Kase og Morten Olsrud har til sammen mer enn 60 års erfaring med maskiner og deler til landbruket, og det er helt uvurderlig for oss og for våre kunder, sier Rainer Hivand.

 

- Deres kompetanse og planlegging av innkjøp og lager har vært en viktig del av prosessen med ny nettbutikk, og vil fortsette å være det i årene som kommer, legger Desiree Ytreeide Kråkøy til.